Storing bij een provider wat kan je doen?

Vergoeding bij storingEen internet storing kan erg vervelend zijn, voor 2017 waren providers je niet verplicht om je een vergoeding te geven bij een langdurige storing. Sinds begin 2017 krijg je wél een vergoeding bij een langdurige verstoring.

Bekende storingen

Begin dit jaar in Augustus hadden meerdere providers een storing, zowel T-Mobile, Tele2 als Vodafone hadden die maand last van een storing. Dit kan komen door een fout van de provider maar ook door andere die de provider dwarsbomen. Dit kan bijvoorbeeld komen door een DDOS aanval op de provider. Een DDOS aanval is iets wat een persoon doet met kwaadwillend persoon doet. Gedurende de aanval stuurt een computer heel veel verzoeken naar de provider. Hierdoor raakt het computer netwerk van de provider overbelast en kunnen er fouten optreden. Gedurende 2018 hebben providers meerdere storingen gehad, vaak kwam dit niet door eigen fouten maar bijvoorbeeld door een DDOS aanval.

Regels vanuit de overheid

Sinds 2017 gelden er ook officiële regels bij storingen van telecomproviders. Hiervoor waren er geen officiële regels, hierdoor kregen consumenten vaak geen vergoeding bij een langdurige storing. De nieuwe regels die sinds 2017 gelden geven consumenten het recht om een vergoeding te vragen bij een langdurige storing van telecomproviders. Bij een storing tussen 12 en 24 uur krijg je de abonnementskosten van één dag terug.

Stel je de maandelijkse abonnementskosten zijn 30 euro per maand, dan krijg jij 1 gedurende een storing van 12 tot 24 uur 1 euro van de provider. Als de storing langer dan 24 uur duurt dan krijg je voor elke 24 uur aan storing één dag aan abonnementskosten terug. In het eerder genoemde voorbeeld zal dit dan 1 euro zijn. Let wel op dat je alleen een vergoeding kan krijgen als de storing bij de provider is en niet door je eigen apparatuur.

Ook geld terug bij alles in 1 abonnementen

Tegenwoordig hebben huishoudens vaak een alles in 1 abonnement, bijvoorbeeld mobiele telefonie inclusief vast internet. Wanneer je meerdere abonnementen in 1 hebt geldt de bovenstaande regel nog steeds. Stel, de maandelijkse kosten van je alles in 1 abonnement zijn 90 euro per maand. Bij een storing van 48 uur krijg je 6 euro aan kosten terug. Ook al werkt het internet & tv wel bij een alles in 1 abonnement én alleen mobiel bellen werkt niet dan krijg je één dag van de volledige abonnementskosten vergoedt.

Providers die wij vergelijken